18 april, 2009

Vad förstår hundar?

Vi har ju som ni vet en liten kille, Texas. Han är 3 år i Juni och helt underbar.

Han har alltid tytt sig lite mera till D, han ska sitta hos honom, är D inte hemma om han lämnar oss för att gå på gymet, så ligger Texas vid dörren och väntar tills han kommer hem igen, även om jag ropar på honom så kommer han inte. Jag kan hämta honom och lägga honom i soffan vid mig men han går tillbaka till dörren.
Dock har han alltid sovit hos mig, han ska helst ligga under mitt täcke med huvudet på magen eller på låret.

Men nu är det som han förstår att det är något annorlunda, att jag är gravid alltså eller nått inte vet jag.
Han ska vakta mig hela tiden, så fort D går hemifrån så kommer han upp i soffan och ska ligga så nära det bara går. Går någon utanför lägenheten så har han tidigare alltid sprungit dit för att skälla, men nu så ligger han kvar vid mig och morrar. Han går efter mig om jag flyttar på mig och han full koll på allt jag gör.
I Helgen som jobbade D och om jag grejar i köet så brukar Texas ligga i vardagsrummet, men inte nu han ligger på golvet i köket och kolla mig hela tiden.

Vad beror detta på? Jag tror inte att hundar är så smarta, visst har man läst och hundar som gjort borde det ena och det andra hjältemodiga sakerna.

Och jag har läst att Tikar förändrar sitt beteende när man är gravid, men en hanhund??

Ja jag säger varken bu eller bä men att Texas förändras det är helt klart!

Inga kommentarer: