10 juni, 2009

Könsbestämmningstest hemma!

Hmm, jag vet att det pågår en enorm diskution kring väntande kvinnors rätt att få reda på vilket kön det är på barnet man väntar.
För min eller våran del ska jag väl säga spelar det absolut ingen roll vilket kön våran knodd har, men självklart är man enormt nyfiken =)

På ultraljudet här i Sollefteå så berättar dom inte vilket kön det är, anledning var något med att dom inte kollar detta och att det är svårt att se till 100%.

Visst man kan åka till Stockholm och göra en könsbestämmande ultraljud det kostar 1700:- tror jag, lite väl dyrt man får ju ändå reda på svaret tidsnog.

Så läste jag om detta test i Aftonbladet idag. Kopierar lite info från intelligender.se förtegat som säljer testets hemsida här i Sverige:

IntelliGender könsbestämmningstest är en enkel urinprovsanalys, likt ett graviditetstest, som kan utföras i hemmet. Testet identifierar om den blivande mamman väntar en pojke eller flicka.
Den första morgonurinen samlas i en provkopp som ingår i testpaketet. En uppmätt mängd tillförs provkoppen och resultatet kan avläsas inom minuter. En gul eller orange färg indikerar flicka och en gröngrå färg representerar pojke (se exempel nedan)
I laboratorietester uppvisar testet en säkerhet på 90 procent (hemtest 82 procent) beroende på stadiet i graviditeten.
Testet kan göras redan i tionde graviditetsveckan. Ett lättöverskådligt instruktionsblad medföljer testet samt även ett telefonnummer för support om några frågor skulle uppstå.



En liten Prinsessa kanske
Eller en liten Prins. Tester kostar 449:-

Inga kommentarer: