16 augusti, 2009

Kräftskiva i Forsmo!

Igår var det dax för den numera traditonella kräftskivan!
Pappa och en kompis till han hade varit ut 2 nätter och fiskat även syster och bror var med en sväng. Massor med Kräftor fick dom, över 600 vilket gjorde att dom släppte tillbaka en stor del.
Mamma tog handom kräftorna under dagarna, kokade 284 stycken.
Så igår var det alltså dax, 15 stycken var vi. Väldigt trevligt, jag åkte åkte till Forsmo redan på förmiddagen för att hjälpa till med alla förberedelser. Helt klart nästan det som är roligast av allt!
Så här nedan kommer lite bilder!


Pappa sätter upp lyktor på altanen, även i träden. Det är mycket noga att dessa sedan håller sig brinnande hela natten =)

Mammas favoriter Mångubben, sådana satt i fönstren och tittade in på oss =)


Dessa blommor plockade jag, dock ramlade jag ner i en sandgrop på rumpan =) så mamma fick ta över. Fina blev dom iallafall med en kräfta i.



Eftersom blommplockning ute bevisligen inte var något för en höggravid Malin så gjorde jag blomdekorationer till borden istället.



Mamma bakar börd i lerkrukor, hon är rolig hon, men oj så gott det brödet är.




Snapsen är förbered så klart, dom vita skålarna ska det vara vatten och citronskivor i så man kan tvätta fingrarna när man äter kräftor, riktigt smart.



Okej det funkar inte bara med Snaps så lite öl också =)
Själv drack jag alkoholfritt Jordgubbsvin.

Sedan var det dax att börja lägga upp kräftorna...


3 stora fat la jag upp, sedan fyllde vi på efter behov.


Bröden till förrätten.

Fördrick endast förbered inte helt klar alltså.


Färdig dukade bord, mamma kontrollerar att allt är klart!


En färdig tallrik, förrätten, citronvattnet till tvätt av fingrarna, brödet ser gott ut va =)
den svarta handduken är för att torka fingrarna, och under den ligger en fryspåse som man ska kasta skalen i, mamma kokar soppa på dom sedan.
Ja, det var årets kräftskiva det. Slutade vid 1:30. Jag körde hem gästerna och sedan vart det sängen.
Måste kanske berätta om mitt lilla missöde i skogen med mammas bil,,,, den sitter fast och blev kvar =) Men det ordnar nog pappa i dag =)













Inga kommentarer: