08 augusti, 2009

MVC!!

När jag tog mitt graviditetstest och det visade plus så började jag direkt fundera. Skit vad ska jag göra nu, inte skit som vill jag verkligen det här utan jag måste ju ringa någonstans. Men vart! Vad ska jag säga? När ska jag ringa?

Som tur var så hade jag en vän på jobbet, som jag omedelbart vände mig till och hon hade koll =)
Hon gav mig nurmret till MVC om jag nu inte kommer ihåg helt fel.

Iallafall så tog jag ju några test till innan jag Måndagen efter ringde detta nummer, Gah jag visste ju fortfarande inte riktigt vad jag skulle säga...

Jaja detta samtal var absolut inga problem jag fick en tid direkt för "ett första samtal" eftersom det är vårat första barn.

Sedan var det alltså bara att börja väntan =)
Men så i vecka 6 så fick jag plötsligt så ont i magen när jag stod i duschen, hade det varit på högersida så hade jag helt klart trott att det var blindtarmen. Men nu var det ju på vänstersida, och det ville verkligen inte ge sig. La mig på soffan och bestämde att ringa sjukvårdsupplysningen eftersom det var Söndag.

Tjejen som svarade var super trevlig, kom med lite tips och vi kom överens om att hon skulle ringa upp mig vid 13.00 och kolla hur jag mådde.
Edtersom D jobbade så åkte jag hem till Mamma, medans jag satt där så tyckte jag att det hela blev mycket bättre, så när tjejen ringde upp mig så infade jag om detta och hon tyckte då att jag kunde avvakta och ringa MVC på Måndag om jag fortfarande hade ont.

Men lites senare så kom min rädsla tillbaka så jag bestämde mig för att åka på Akuten. Vi fick komma in direkt och dom gjorde en UL, allt så helt ok ut, och dom infade att det säkert bara är växtvärk när livmodern växer.

På Måndagen så hade jag fortfarande obehagligt ont så jag ringde MVC fick prata med en kvinna som var så grymt otrevlig, jag bad nämligen att kanske få träffa en läkare. Men hon infade mig då bryskt att några sådana hade dom då verkligen inte där då fick jag allt gå via Akuten igen.

Hallå?! Mitt andra samtal med MVC jag hade fortfarande inte varit där på besök så tro mig när jag säger att det inte alls kändes roligt att gå dit första gången.

Fick iallafall inte barnmorskan som jag hade pratat med i telefonen som tur var. Min barnmorska är väldigt sympatisk och trevlig. Men samtidigt så känner jag inte det där omhändertagandet som jag trodde man skulle få av dom.

Tur man har vänner som har barn sidan tidigare, en mamma som man kan prata om allt med, och svärmor, även Sambo som jag kan prata med när allt känns svårt.
Tänk om jag varit ensam i detta. Vart skulle jag då ha vänt mig?!

Iallafall så fick jag ju sedan reda på att min vän, hon som gav mig numret till MVC oxå väntade barn och att dom ska ha typ 2 veckor efter oss.
Otroligt!! =) Så kul!

Men så åter till detta med samtalen till MVC, denna vän berättade i veckan att när hon var där sist så hade hon valt att sitta i soffan i korridoren. Och hörde då när telefonen ringde i receptionen. Hon berättade att barnmorskorna som stod där, efter samtalet skrattat åt tjejen som ringde in, detta eftersom hon tydligen att ringt in dan innan om samma sak.

Hallå vad är detta?! men det är väl så vi männsikor fungerar kanske. Det är svårt att hålla sitt humör uppe när man dag efter dag får samma fråga. Man tycker själv att detta är en självklarthet men man glömmer att den som ringer faktiskt ställer frågan för att dom inte vet.


Åh detta blev ett långt inlägg men jag var tvungen att skriva av mig =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Mäh.. Dom om NÅGON borde väl veta att man kan vara orolig som gravid. Herregud, detta borde ju "nån" få veta. Sitta där å surra inför de som sitter där å väntar. Fy skäms MVC.

//Lina